Launch Toon zelfstandig merk

Launch Toon zelfstandig merk

24 juni 2017

De afgelopen maanden hebben we vanuit Brandmanagement Eneco Groep hard gewerkt aan de verzelfstandiging van het merk Toon. Op 16 juni jl. ging Toon.nl live en vanaf 26 juni gaat de Toon partner branding live vanuit het klantmerk Eneco. Wat een mooie mijlpaal en wat een prachtig project om te realiseren. 

Om de internationale ambities van Eneco Groep te realiseren, positioneren we Toon nu als zelfstandig merk. Sinds 2012 verkopen we Toon vanuit het klantmerk Eneco en sindsdien hebben we met Toon meer dan 350.000 klanten. Toon is meer dan een slimme thermostaat; hij is het bewijs dat comfort en energiebesparing perfect samen gaan.

Vanaf 26 juni is de rebranding vanuit Eneco live en gaat Eneco, als eerste partner in Nederland, Toon verkopen met een eigen label. Samen met Quby hebben we vanaf februari jl. de corporate identiteit en visuele identiteit van het merk Toon vorm gegeven, vanuit Brandmanagement Eneco Groep. Samen met Jeroen Leinders was ik hiervoor in de lead. Wat een prachtig project om te realiseren en ik ben ook super trots en blij dat ik aan dit project mocht bijdragen.

Het hele project had nogal wat voeten in aarde; het liep namelijk parallel aan de rebranding vanuit het klantmerk Eneco. En dat hebben we in nog geen vijf maanden gerealiseerd, inclusief de uitwerking in alle middelen voor Toon en vanuit het klantmerk Eneco. We hebben alle middelen door de hele customer journey heen gerebrand voor Eneco; samen met de MarCom-teams. Immers, nu is het niet meer Toon van Eneco, maar Eneco verkoopt Toon nu als verkoop- en anchor partner in Nederland.

Als Sr. Brand Adviseur vanuit Eneco Groep ben ik medeverantwoordelijk voor de merkstrategie en merkindentiteit voor Toon. Ik coördineerde en begeleidde hierin het hele traject van A tot Z. Naast de bewaking van de overall planning van de totale branding en rebranding stuurde ik ons huisstijlbureau Matters Most aan, die zorg droeg voor het creatieve proces en uitwerking in alle middelen. Daar hoorde dan ook de inventarisatie en beoordeling bij van alle briefings naar het bureau, beoordelen van de creatieve output en zorgdragen voor akkordering van het resultaat in samenwerking met de business. Omdat we te maken hadden met diverse interne stakeholders door de hele organisatie heen (MarCom/Customer Services, Zakelijke en Consumentenmarkt van Eneco en met de merkeigenaar Quby), was het een heerlijk dynamisch proces. Uiteindelijk (en natuurlijk ;-) hebben we alles binnen de gestelde deadlines en budgetten kunnen realiseren. Vanaf nu werken we verder aan de merkvitaliteit van Toon en geven we de partnerbranding ook internationaal vorm. 

Wil je er meer over weten? Ik vertel je er graag meer over